Roadtrip (3)

8 november 2024 - Echuca, Australië

Dat bedje was heerlijk. Goed geslapen -dus uitgerust- starten we de dag. Het is weliswaar pas 7 uur, maar we hebben een flinke trip voor de boeg -ruim 200 km- en daarom springen we snel onder de douche, zodat we op tijd weer onderweg kunnen.
In Beechworth kijken we naar ’n geschikte plek om ’n klein ontbijtje te nuttigen. Het wordt de Beechworth Bakery, die op diverse plekken in Victoria een filiaal heeft, zoals we op de poster zien.

Beechworth Bakery

Lekkere warme tosti’s met ham en kaas. Heerlijk!!!

We rijden vandaag westwaarts, richting Echuca, maar zo’n 30 kilometer van onze startplek gaan we eerst ’n kaasmakerij bezoeken.

Milawa kaasfabriek

Eén van de prijswinnende kaasmakers van Australië, dus dat moet wel goed zijn. We kopen ’n lekkere "Milawa Blue" en de prijswinnende "King River Gold". Die laatste is in de volksmond ‘n “stinky”, maar de kaasmaker zegt liever “distinctive aroma”. Hoe dan ook gaan we ervan smullen, mmmhhhhh.

We genieten onderweg van het uitzicht. Veel platteland en veel graan- en gerstvelden. Ook honderden strobalen zien we links en rechts op de landerijen liggen. Dit is duidelijk een streek met veel landbouw en veeteelt. Heel anders dan de bergen waar we gisteren nog in reden.

Na Benalla bereiken we Shepparton, maar dit keer geen tussenstop voor ’n kopje koffie of thee. We rijden meteen door naar Echuca, onze eindbestemming, waar we ’n kleine lunch hebben en tickets voor ’n boottocht kopen.

Echuca haven

Geen gewone boot, maar een “paddlesteamer”, ‘n rader stoomboot waar men hier in de 19e eeuw allerlei soorten handelsgoederen, zoals wol, boomstammen, katoen, etc. mee vervoerde over de Murray rivier, een van de langste rivieren in Australië.

Murray River-vlag

We hebben tickets voor de ‘Adelaide’, een statige stoomboot, waarmee we ruim ’n uur over de Murray varen. In het midden van het schip ligt de stoommachine en daar is het bloedheet, maar als je naar voren of achter loopt op de boot, kom je terecht in ’n walm van rook en stoom en dan ben je blij als er ’n fris windje voorbij waait.

de stoommachine in Adelaide

Er varen nog meer van deze raderboten voorbij en het is een fijne belevenis, die je gewoon ’n keertje moet meemaken.

Canberra rader stoomboot

We checken rond 3 uur in bij Pevensey Motor Lodge en rusten wat uit, voordat we straks gaan eten in het centrum. Marion gaat ’n paar foto’s maken in de buurt, want we zitten weliswaar aan ’n grote weg, maar aan de achterkant zitten we midden in de natuur.

Rosella

Bij ons in Nederland vind je dit soort vogels niet en de bloemen aan de bomen zie je bij ons alleen maar bij de bloemist en hier groeit het allemaal in het wild.

bloemenpracht aan de bomen

Waarschijnlijk gaan we straks naar ’n Ierse pub die ‘Shamrock hotel’ heet en als ik het goed gezien heb, hebben ze happy hour van 4 tot 7 vanavond, dus ik denk dat we het vanavond wederom niet droog houden, hahaha!!  

Foto’s

2 Reacties

  1. Annie:
    8 november 2024
    Hallo Fransjes dat word weer een drukke dag zo te lezen. Als jullie terug zijn hebben jullie weer vakantie nodig ha ha liefs een groetjes uit het koude Hoensbroek
  2. Esther:
    10 november 2024
    Een leuk programma gehad vandaag. Weer een paar bijzondere plekjes mogen ontdekken.